LMS secara umumnya digunakan
untuk menyeragamkan usaha pentadbiran, memudahkan dan memastikan anggota
kakitangan menerima program atau latihan yang sesuai serta membantu menguruskan
bilik darjah, tenaga pengajar, kelengkapan, dan sumber-sumber yang diperlukan
untuk menyampaikan kursus dengan lebih efektif. Oleh itu, LMS memerlukan
beberapa ciri yang boleh memberi keberkesanan kepada penggunaan sistem ini.
Ciri utama LMS ialah
meletakkan bahan kursus di atas talian seperti modul pengurusan kursus.
Penyediaan butang yang diprogramkan untuk sukatan atau kandungan kursus, jadual
kursus, dan bahan kursus yang dikaitkan dengan pelajaran yang khusus seperti
salinan bacaan dan ‘powerpoint slides’
daripada sesi kuliah oleh kebanyakan LMS
memudahkan pelajar menggunakannya. Sebagai contoh, penggunaan laman web padlet oleh pensyarah yang menjadi salah
satu LMS di sesebuah institusi yang dapat membantu pelajar memperoleh maklumat
dan berkongsi ‘powerpoint slides’. Berdasarkan
ciri ini tenaga pengajar akan lebih mudah mengesan kemajuan pelajar melalui
penilaian yang dilakukan terhadap persembahan slaid. Kuiz dan ujian dalam
talian juga boleh diberikan kepada pelajar untuk meningkatkan kemajuan
pembelajaran pada masa yang sama tenaga pengajar juga perlu menyediakan buku
gred untuk pengisian gred pelajar secara efektif. Sebagai contoh kuiz di dalam
laman web yang disediakan oleh tenaga pengajar mampu membantu pelajar dalam
memahami sesuatu topik. Jelaslah bahawa kewujudan bahan kursus membolehkan
pelajar mengakses bahan pembelajaran seperti persembahan slaid dan mengakses
kuiz ketika di luar sesi kelas.
Seterusnya, sistem ini juga
bercirikan papan diskusi (Discussion board). Melalui spesifikasi ini
perbincangan antara tenaga pengajar dan pelajar boleh dilaksanakan berkaitan
sesuatu perkara. Mereka boleh berbincang mengenai pembacaan atau menyambung
diskusi kuliah di antara sesi kuliah yang formal. Ciri ini amat penting kerana
LMS merupakan satu sistem untuk meningkatkan tahap komunikasi pelajar dengan
pensyarah di sesebuah institut. LMS sudah pastinya menjadi medan perbincangan
kumpulan dan penggunaan bahan-bahan kursus yang menjurus kepada pembelajaran
yang perlahan untuk memudahkan setiap pelajar yang berada dalam perbincangan
memahami setiap perkara yang dibincangkan.
Selain itu, LMS juga bercirikan
alat komunikasi lain (Other communications tools). Seperti yang diketahui umum
alat berkomunikasi sudah tentunya dapat menghubungkan dua pihak melalui
percakapan mahupun media sosial dan kemudahan internet iaitu aplikasi Teknologi
Maklumat dan Komunikasi. LMS yang berasaskan-web yang merupakan aplikasi
internet yang pesat digunakan dalam sektor pendidikan. Oleh itu, kita dapat
mengenal pasti alat komunikasi lain yang dimaksudkan dalam sistem ini
membolehkan tenaga pengajar menghantar pengumuman kepada kelas atau berhubung
secara individu. Alat ini seharusnya menjadi lock box of for students yang membolehkan pelajar menyimpan
bahan-bahan kelas di tempat yang selamat. Sebagai contoh, pelajar boleh
menyimpan persembahan yang akan diadakan di kelas dengan selamat. Pelajar juga
boleh membuat salinan kedua untuk tugasan sebagai persediaan lain.
Di samping itu, LMS juga
mempunyai ciri dalam meningkatkan perjumpaan kelas yang tidak berjadual. Perjumpaan
kelas seperti ini dapat dilakukan semasa pelajar dan tenaga pengajar mempunyai
masa terluang untuk mengadakan kelas secara maya menerusi aplikasi-aplikasi
tertentu. Sistem ini juga bercirikan penggunaan kos secara elektif di mana
pelajar boleh mengakses dan meneroka maklumat baru melalui perpustakaan secara
dalam talian dan laman web. Oleh itu, pelajar dapat belajar dan meneroka
maklumat serta membuat pencarian pada bila-bila masa. Pelajar juga berpeluang
untuk berbincang dan berkongsi maklumat dengan tenaga pengajar luar yang
berpengalaman dari institut pengajian tinggi yang lain. Melalui perkongsian
tersebut pelajar dapat menambah pengetahuan yang sedia ada. Kesimpulannya
ciri-ciri yang dimiliki oleh LMS menyokong sistem ini sebagai sebuah aplikasi
perisian yang meluas dan mempunyai fungsi-fungsi tertentu.
No comments:
Post a Comment